Polski sport przeciw dopingowi

16 kwietnia 2019

Uczciwość  i czystość w sporcie, gra fair-play i świadoma edukacja. „GRAMY FAIR” wystartowała! Inicjatorem ogólnopolskiej kampanii antydopingowej  jest PGNiG Superliga. Akcja informacyjno-edukacyjna skierowana jest zarówno do sportowców wyczynowych, jak i amatorów oraz do młodzieży. Ambasadorami kampanii są czołowi i uznani sportowcy, medaliści Mistrzostw Europy, Mistrzostw Świata oraz Igrzysk Olimpijskich. Wśród nich Arkadiusz Moryto i Michał Daszek. Patronat honorowy nad kampanią objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Kampanię zainaugurowała konferencja prasowa na Stadionie Narodowym. To pierwszy tego typu projekt w Polsce, który łączy sportowców, działaczy, kluby oraz organizacje rządowe i pozarządowe. – Przemysł dopingu jest niestety niezwykle innowacyjny. Trzeba robić wszystko, by intensyfikować walkę z nim. Takie kampanie i zaangażowani sportowcy również się do tego przyczyniają – powiedział Minister Sportu Witold Bańka.

Podczas wczorajszego spotkania z mediami zaproszeni goście poruszyli wiele ważnych tematów związanych z problemem dopingu w sporcie – nie tylko zawodowym.  – Kampania Antydopingowa „Gramy Fair” jest wyjątkowym przedsięwzięciem, w które zaangażowali się zawodnicy, organizacje sportowe oraz partnerzy wspierający sport by razem prowadzić działania na rzecz promowania idei uczciwości w sporcie – dodał Dyrektor Polady Michał Rynkowski.

Inicjatorem kampanii jest PGNiG Superliga. – Gra „fair-play” w sposób uczciwy i partnerski, to nadrzędne cele PGNiG Superligi. Postanowiliśmy zainicjować program edukacyjny by zwiększyć świadomość dopingu i narażenia na środki dopingowe nawet w sposób nieświadomy – skomentował Piotr Należyty, Wiceprezes PGNiG Superligi.

Kompleksowe działania

Działania w ramach kampanii poprowadzone będą na kilku płaszczyznach. Jedna z nich to szkolenia wśród blisko 320 zawodników z 14 klubów PGNiG Superligi. Akcja obejmie także 16 000 dzieci, które będą rywalizować w 320 turniejach piłki ręcznej organizowanych w ramach projektu „Kocham ręczną” przez Fundację Orły Sportu na 160 wielofunkcyjnych obiektach sportowych „Orlik” w całej Polsce.

Każdy zainteresowany tematem sportowiec będzie miał dostęp do materiałów e-learningowych  i poradnika edukacyjnego, poświęconego zagadnieniom walki z dopingiem i idei czystości w sporcie. Wszystko to będzie zamieszczone na stronie niedladopingu.pl. Poradnik obejmie m.in. sugestie ekspertów, specjalistów medycyny sportowej i suplementacji specjalistycznej, mającej na celu optymalizację kondycji psychofizycznej.

Kolejne działanie to szeroko zakrojona akcja informacyjna w mediach. Ta będzie prowadzona w dniach 15 kwietnia – 15 maja 2019 r., natomiast w swym wymiarze edukacyjnym potrwa co najmniej do zakończenia 2019 r. Akcja nie ominie także nośników outdoorowych w 8 miastach Polski, kampanii on-line oraz mediów społecznościowych. Te ostatnie będą prowadzone pod hasztagiem #NIEdladopingu i skupią się na zaangażowaniu 13 ambasadorów kampanii do propagowania jej głównych idei jakimi są czystość i uczciwość w sporcie, a także świadomość właściwej drogi do sukcesu. Ambasadorzy zachęcać będą do aktywnego dołączenia do kampanii poprzez stronę internetową niedladopingu.pl. Składając deklaracje o czystości w sporcie, osoby wspierające otrzymają w zamian wirtualne odznaczenie.

Wyjątkowy projekt

Inicjatorem kampanii jest jej główny Partner – PGNiG Superliga, a organizatorem Polska Agencja Antydopingowa – POLADA przy współpracy z agencją iMEN DIGITAL. Honorowy patronat nad kampanią objęło Ministerstwo Sportu i Turystki, Polski Komitet Olimpijski, Światowa Agencja Antydopingowa (WADA – World Anti-Doping Agency) oraz Związek Piłki Ręcznej w Polsce. Partnerami kampanii są: PKN ORLEN, Grupa LUX MED, PGNiG Superliga, Juventus Academy, Fundacja Orły Sportu oraz iMEN DIGITAL.

Patronat medialny nad kampanią objęły: TVP Sport, Przegląd Sportowy oraz portal Wirtualna Polska.

Ambasadorami kampanii zostali: Jan Błachowicz, Angelika Cichocka, Michał Daszek, Joanna Jędrzejczyk, Marcin Lewandowski, Tomasz Majewski, Arkadiusz Malarz, Arkadiusz Moryto, Michał Pol, Monika Pyrek, Wojciech Włodarczyk, Andrzej Wrona oraz Luiza Złotkowska.

Przedstawiciele partnerów kampanii, biorący udział w konferencji:

  • Minister Sportu i Turystyki – Witold Bańka
  • Dyrektor Polskiej Agencji Antydopingowej – POLADA – Michał Rynkowski
  • Wiceprezes Zarządu PGNiG Superliga – Piotr Należyty
  • Prezes Zarządu Grupy LUX MED – Anna Rulkiewicz
  • Dyrektor Biura Marketingu Sportowego PKN ORLEN – Anna Ziobroń
  • Prezes Zarządu Juventus Academy – Michał Janicki
  • Prezes Zarządu iMEN DIGITAL – Marek Kaczmar

Ambasadorzy kampanii, biorący udział w kolejnym panelu dyskusyjnym:

  • Jan Błachowicz
  • Angelika Cichocka
  • Michał Daszek
  • Arkadiusz Moryto
  • Monika Pyrek
  • Luiza Złotkowska